Olimpiada z j. angielskiego - Pionier

Instytut Rozwoju Oświaty zaprasza na ogólnopolską olimpiadę PIONIER z języka angielskiego. Olimpiada przeznaczona jest dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych, którzy pragną sprawdzić swoją wiedzę i umiejętności z języka obcego.

Olimpiada odbędzie się 11.12.2019 r. Oprócz olimpiady z języka angielskiego, w dniach 09.12.2019 r. – 13.12.2019 r. odbędą się również olimpiady z języka polskiego, matematyki, historii, przyrody, geografii, biologii, chemii i fizyki.

Olimpiada ma formę testu składającego się z 30 pytań. Do każdego pytania podane są 4 odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawidłowa. Za udzielenie prawidłowej odpowiedzi każdy uczeń otrzymuje 1 pkt., za zaznaczenie błędnej odpowiedzi (-1) pkt. Nieudzielenie odpowiedzi powoduje, że na konto ucznia zapisywanych jest 0 pkt. Czas trwania testu jest określony przez IRO i nie może być przekraczany. Wynosi on 60 minut + 10 minut sprawy organizacyjne.

Wszyscy uczestnicy olimpiady z języka angielskiego otrzymają dyplomy uznania, a najlepsi zostaną uhonorowani dyplomami grawerowanymi oraz nagrodami książkowymi. Ponadto szkolny koordynator olimpiady otrzyma stosowne zaświadczenie informujące o przeprowadzeniu ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej.


ZAKRES TEMATYCZNY

 
KLASA IV szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
  • Present Simple i Present Continous, zdania pytające, przeczące i oznajmujące,
  • zaimki osobowe (jako podmiot i dopełnienie) i przymiotniki dzierżawcze,
  • forma dzierżawcza: "saxon genitive",
  • liczba mnoga rzeczowników regularnych i nieregularnych,
  • czasownik "to be", "have got", "have", "can",
  • zaimki wskazujące "this/that; these/those",
  • konstrukcje: "there is/isn't", "there are/aren't",
  • podstawowe przyimki czasu i miejsca,
  • liczebniki główne.
2. Komunikacja:
  • pytania: where, who, when, what, how, which,
  • pytania ogólne i krótkie odpowiedzi: yes/no,
  • tworzenie pytań szczegółowych,
  • rodzajniki: a/an,
  • wiek i miejsce zamieszkania, dane personalne,
  • informacje o umiejętnościach,
  • prośba o pozwolenie; udzielenie jej i odmowa.
3. Słownictwo:
  • przedmioty w życiu codziennym,
  • zwierzęta dzikie i domowe,
  • zegar, dni tygodnia; nazwy miesięcy i pór roku,
  • przedmioty w szkole, w  klasie szkolnej,
  • nazwy przedmiotów szkolnych,
  • mój dom i mieszkanie, meble,
  • spędzanie wolnego czasu, wakacje,
  • ja i moja rodzina,
  • moje miasto i wieś,
  • kraje i narodowości, (Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Kanada, Australia, Nowa Zelandia),
  • popularne zawody.
4. Czytanie ze zrozumieniem.
 
KLASA V szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
  • zakres materiału dla klasy IV szkoły podstawowej,
  • czas Past Simple,
  • zaimki dzierżawcze,
  • liczebniki główne i porządkowe, daty,
  • rodzajnik nieokreślony "a/an" i określony "the",
  • zaimki nieokreślone some, any, no,
  • stopień wyższy i najwyższy przymiotnika,
  • przysłówki częstotliwości, pozycja przysłówka w zdaniu.
2. Komunikacja:
  • pytania: whose, why,
  • zajęcia w wolnym czasie, hobby i zainteresowania,
  • codzienne czynności, obowiązki domowe.
3. Słownictwo:
  • przedmioty w klasie,
  • wygląd człowieka,
  • pogoda i zjawiska atmosferyczne,
  • jedzenie i napoje, owoce i warzywa,
  • części ciała i ubrania,
  • Londyn i Nowy Jork - najciekawsze obiekty turystyczne i najważniejsze fakty o tych miastach,
  • kraje świata, gdzie język angielski jest językiem ojczystym; ich stolice i najważniejsze atrakcje turystyczne.
4. Czytanie ze zrozumieniem.
 
KLASA VI szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
  • zakres materiału dla klasy IV, V szkoły podstawowej,
  • czasy: Future Simple i "going to" dla przyszłości, Past Continuous, Present Perfect,
  • porównania z as ... as,
  • rzeczowniki policzalne i niepoliczalne,
  • określenia: "many/much, (a) few/(a) little, a lot of, lots of,
  • czasowniki modalne: "can; must; should, would, could, shall" oraz have to.
2. Komunikacja:
  • pytania: "How much ?", "How many ?",
  • tryb rozkazujący,
  • przymiotniki i przysłówki; przymiotniki i przysłówki o przeciwnym znaczeniu,
  • tworzenie i stopniowanie przysłówków,
  • wyrażanie swojego hobby i zainteresowań,
  • grzeczne prośby i propozycje.
3. Słownictwo:
  • praca człowieka, zawody,
  • ceny; pieniądze brytyjskie i amerykańskie, sklepy i zakupy,
  • charakterystyczne miejsca w mieście,
  • sporty, umiejętności sportowe i wydarzenia sportowe, sprzęt sportowy,
  • różne formy transportu, turystyka i podróże,
  • najwybitniejsi współcześni artyści i sportowcy ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Australii,
  • tradycyjne święta w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii.
4. Czytanie ze zrozumieniem.
 
KLASA VII szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
  • zakres materiału dla klasy IV, V i VI szkoły podstawowej,
  • wyrażanie przyszłości: czasy: Future Simple, Present Continuous i "be going to",
  • czasowniki modalne: "need, may, might", oraz wyrażenie "be allowed to" i "be able to",
  • tryb warunkowy I,
  • spójniki and, because, but,
  • podstawowe "phrasal verbs",
  • strona bierna.
2. Komunikacja:
  • podróżowanie, wakacje,
  • opis wyglądu i osobowości człowieka,
  • wyrażanie opinii, planów, zamiarów.
3. Słownictwo:
  • jedzenie i jego składniki, sposób przygotowania,
  • technologie informacyjne, komputery,
  • zdrowie, choroby,
  • pogoda, krajobrazy,
  • wybitne postacie z historii Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii,
  • wybitni sportowcy Australii, Wielkiej Brytanii, Kanady i Stanów Zjednoczonych,
  • najsłynniejsi pisarze Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych i najważniejsze ich dzieła,
  • kraje świata, gdzie język angielski jest językiem ojczystym i językiem urzędowym,
  • zagadnienia geografii krajów anglojęzycznych.
4. Czytanie ze zrozumieniem.
 
KLASA VIII szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
  • zakres materiału dla klasy IV, V, VI i VII szkoły podstawowej,
  • czas Present Perfect Continuous,
  • tryb warunkowy II,
  • "so, such, enough, too",
  • bezokolicznik i gerund po konstrukcji czasownikowej,
  • przyimek z czasownikiem, rzeczownikiem i przymiotnikiem,
  • czas Past Perfect Simple,
  • "question tags",
  • bezokolicznik bierny, (m.in. po czasownikach modalnych),
  • tryb warunkowy III,
  • phrasal verbs,
  • so i neither/nor,
  • zdania przydawkowe definiujące i niedefiniujące, zaimki względne,
  • przyimek z przymiotnikiem i rzeczownikiem.
2. Komunikacja:
  • udzielanie rad,
  • środowisko naturalne; zagrożenia i ochrona środowiska; klęski żywiołowe,
  • wyrażanie preferencji,
  • formułowanie sugestii i propozycji, akceptowanie lub odmowa,
  • pytania pośrednie, mowa zależna,
  • przepraszanie i dziękowanie, reakcja na nie,
  • wyrażanie zakazów, nakazów, pozwoleń.
3. Słownictwo:
  • dziedziny kultury, rodzaje muzyki i instrumenty muzyczne, film, literatura,
  • życie rodzinne i towarzyskie, konflikty i problemy,
  • święta i uroczystości,
  • edukacja, rodzaje szkół,
  • problemy społeczne, organizacja życia społecznego,
  • nauka i technika, odkrycia naukowe, technologie informacyjno-komunikacyjne,
  • narzędzia pracy człowieka,
  • świat przyrody,
  • człowiek, opis wyglądu i cechy osobowości - zakres rozszerzony.
4. Czytanie ze zrozumieniem.