Instytut Rozwoju Oświaty zaprasza na ogólnopolską Olimpiadę (nie tylko) dla Mistrzów z języka angielskiego. Olimpiada przeznaczona jest dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych. Celem olimpiady jest sprawdzenie umiejętności w zakresie czytania ze zrozumieniem, kojarzenia faktów i zidentyfikowania głównego przesłania tekstów.
Olimpiada z języka angielskiego odbędzie się 12.12.2024 r.
Dla każdej klasy przeznaczony zostanie osobny test, a treści w nim zawarte będą dostosowane do wieku i możliwości percepcyjnych uczniów. Olimpiada z języka angielskiego składać się będzie z kilku artykułów. Uczniowie będą mieli możliwość sprawdzenia swoich umiejętności czytania oraz interpretacji różnych typów tekstów: literackich, popularnonaukowych, informacyjnych, użytkowych.
Uczniowie odpowiadając na pytania odwoływać się będą do zaprezentowanych utworów oraz posiadanej wiedzy. Do tekstów podane zostaną polecenia, w których należy dopasować odpowiednie zdanie lub wyraz, tak aby prezentowana treść tworzyła spójną, logiczną całość. Znajdą się również polecenia, w których należy powiązać informacje z właściwym akapitem oraz tradycyjne pytania testowe. Wśród podanych odpowiedzi przynajmniej jedna będzie poprawna.
Czas trwania testu jest określony przez IRO i nie może być przekraczany. Wynosi on 60 minut + 10 minut sprawy organizacyjne.
Wszyscy uczestnicy olimpiady z języka angielskiego otrzymają dyplomy uznania, a najlepsi zostaną uhonorowani dyplomami laureata, wyróżnienia oraz nagrodami książkowymi. Ponadto szkolny koordynator olimpiady otrzyma stosowne zaświadczenie informujące o przeprowadzeniu ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej.
Ulotka informacyjna - język angielski
ZAKRES TEMATYCZNY
Na każdym etapie edukacyjnym obowiązuje tzw. zasada kumulatywności wiedzy i umiejętności z poprzednich lat nauki zgodnie z podstawą programową. Oznacza to, że na wyższym etapie edukacyjnym obowiązują wymagania z etapów poprzednich. Dlatego nie powtarza się przy każdym teście w zakresach tematycznych zagadnień realizowanych w latach wcześniejszych.
KLASA IV szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- Present Simple i Present Continous, zdania pytające, przeczące i oznajmujące,
- zaimki osobowe (jako podmiot i dopełnienie) i przymiotniki dzierżawcze,
- forma dzierżawcza: "saxon genitive",
- liczba mnoga rzeczowników regularnych i nieregularnych,
- czasownik "to be", "have got", "have", "can",
- zaimki wskazujące "this/that; these/those",
- konstrukcje: "there is/isn't", "there are/aren't",
- podstawowe przyimki czasu i miejsca,
- zaimki pytające, tworzenie pytań szczegółowych,
- rodzajniki: a/an, the,
- pytania ogólne i krótkie odpowiedzi: yes/no,
- liczebniki główne.
2. Komunikacja i słownictwo:
- przedmioty w życiu codziennym,
- zwierzęta dzikie i domowe,
- zegar, dni tygodnia; nazwy miesięcy i pór roku,
- przedmioty w szkole, w klasie szkolnej,
- nazwy przedmiotów szkolnych,
- wiek i miejsce zamieszkania, dane personalne,
- informacje o umiejętnościach,
- prośba o pozwolenie; udzielenie jej i odmowa,
- zwroty grzecznościowe,
- mój dom i mieszkanie, meble,
- spędzanie wolnego czasu, wakacje,
- ja i moja rodzina,
- moje miasto i wieś,
- kraje i narodowości, (Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Kanada, Australia, Nowa Zelandia),
- popularne zawody.
3. Czytanie ze zrozumieniem.
KLASA V szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- czas Past Simple,
- zaimki dzierżawcze,
- liczebniki porządkowe, daty,
- stosowanie rodzajnika nieokreślonego "a/an" i określonego "the",
- stosowanie przyimków czasu "at, on, in, before, after",
- zaimki nieokreślone some, any, no,
- stopień wyższy i najwyższy przymiotnika,
- przysłówki częstotliwości, pozycja przysłówka w zdaniu.
2. Komunikacja i słownictwo:
- zajęcia w wolnym czasie, hobby i zainteresowania,
- codzienne czynności, obowiązki domowe,
- przedmioty w klasie,
- wygląd człowieka, części ciała i ubrania,
- różne formy transportu, turystyka i podróże,
- grzeczne prośby i propozycje, przyjęcie i odrzucenie propozycji,
- zakaz i obowiązek,
- pogoda i zjawiska atmosferyczne,
- jedzenie i napoje, owoce i warzywa,
- Londyn i Nowy Jork - najciekawsze obiekty turystyczne i najważniejsze fakty o tych miastach,
- kraje świata, gdzie język angielski jest językiem ojczystym; ich stolice i najważniejsze atrakcje turystyczne.
3. Czytanie ze zrozumieniem.
KLASA VI szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- czasy: Future Simple i "going to" dla przyszłości,
- porównania z as ... as,
- rzeczowniki policzalne i niepoliczalne,
- określenia: "many/much, (a) few/(a) little, a lot of, lots of,
- pytania: "How much ?", "How many ?",
- tryb rozkazujący,
- przymiotniki i przysłówki; przymiotniki i przysłówki o przeciwnym znaczeniu,
- tworzenie i stopniowanie przysłówków,
- zaimki zwrotne,
- przyimki ruchu,
- czasowniki modalne: "can; must; should, would, could, shall" oraz have to.
2. Komunikacja i słownictwo:
- wyrażanie swojego hobby i zainteresowań,
- grzeczne prośby i propozycje,
- praca człowieka, zawody,
- ceny; pieniądze brytyjskie i amerykańskie, sklepy i zakupy,
- charakterystyczne miejsca w mieście,
- sporty, umiejętności sportowe i wydarzenia sportowe, sprzęt sportowy,
- zdrowie człowieka,
- najwybitniejsi współcześni artyści i sportowcy ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Australii,
- święta i tradycje w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii.
3. Czytanie ze zrozumieniem.
KLASA VII szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- wyrażanie przyszłości: czasy: Future Simple, Present Continuous i "be going to",
- czas Present Perfect I Past Continuous,
- czasowniki modalne: "need, may, might", oraz wyrażenie "be allowed to" i "be able to",
- zdania warunkowe I typu, zdania czasowe,
- spójniki,
- podstawowe "phrasal verbs",
- zaimki some, any, no i ich złożenia,
- przymiotniki z końcówką -ed i -ing,
- strona bierna.
2. Komunikacja i słownictwo:
- wyrażanie opinii, planów, zamiarów.
- jedzenie i jego składniki, sposób przygotowania,
- opis wyglądu i osobowości człowieka,
- technologie informacyjne, komputery,
- zdrowy tryb życia, choroby,
- pogoda, krajobrazy, świat wokół nas,
- wybitne postacie z historii Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii,
- wybitni sportowcy Australii, Wielkiej Brytanii, Kanady i Stanów Zjednoczonych,
- najsłynniejsi pisarze Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych i najważniejsze ich dzieła,
- kraje świata, gdzie język angielski jest językiem ojczystym i językiem urzędowym,
- zagadnienia geografii krajów anglojęzycznych.
3. Czytanie ze zrozumieniem.
KLASA VIII szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- czas Present Perfect Continuous,
- zdania warunkowe II i III typu,
- "so, such, enough, too",
- bezokolicznik i gerund po konstrukcji czasownikowej,
- przyimek z czasownikiem, rzeczownikiem i przymiotnikiem,
- czas Past Perfect Simple,
- "question tags",
- bezokolicznik bierny, (m.in. po czasownikach modalnych),
- tryb warunkowy III,
- phrasal verbs,
- so i neither/nor,
- pytania pośrednie,
- zdania przydawkowe definiujące i niedefiniujące, zaimki względne.
2. Komunikacja i słownictwo:
- udzielanie rad,
- środowisko naturalne; zagrożenia i ochrona środowiska; klęski żywiołowe,
- wyrażanie preferencji,
- formułowanie sugestii i propozycji, akceptowanie lub odmowa,
- przepraszanie i dziękowanie, reakcja na nie,
- wyrażanie zakazów, nakazów, pozwoleń,
- dziedziny kultury, rodzaje muzyki i instrumenty muzyczne, film, literatura,
- życie rodzinne i towarzyskie, konflikty i problemy,
- święta i uroczystości,
- edukacja, rodzaje szkół,
- problemy społeczne, organizacja życia społecznego,
- nauka i technika, odkrycia naukowe, technologie informacyjno-komunikacyjne,
- narzędzia pracy człowieka,
- świat przyrody,
- człowiek, opis wyglądu i cechy osobowości - zakres rozszerzony.
3. Czytanie ze zrozumieniem.