Instytut Rozwoju Oświaty zaprasza na ogólnopolską Olimpiadę (nie tylko) dla Mistrzów z języka polskiego. Olimpiada przeznaczona jest dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych. Celem olimpiady jest sprawdzenie umiejętności w zakresie czytania ze zrozumieniem, kojarzenia faktów i zidentyfikowania głównego przesłania tekstów.
Olimpiada z języka polskiego odbędzie się 10.12.2024 r.
Dla każdej klasy przeznaczony zostanie osobny test, a treści w nim zawarte będą dostosowane do wieku i możliwości percepcyjnych uczniów. Olimpiada z języka polskiego składać się będzie z kilku artykułów. Uczniowie będą mieli możliwość sprawdzenia swoich umiejętności czytania oraz interpretacji różnych typów tekstów: literackich, popularnonaukowych, informacyjnych, użytkowych.
Uczniowie odpowiadając na pytania odwoływać się będą do zaprezentowanych utworów oraz posiadanej wiedzy. Do tekstów podane zostaną polecenia, w których należy dopasować odpowiednie zdanie lub wyraz, tak aby prezentowana treść tworzyła spójną, logiczną całość. Znajdą się również polecenia, w których należy powiązać informacje z właściwym akapitem oraz tradycyjne pytania testowe. Wśród podanych odpowiedzi przynajmniej jedna będzie poprawna.
Czas trwania olimpiady jest określony przez IRO i nie może być przekraczany. Wynosi on 60 minut + 10 minut sprawy organizacyjne.
Wszyscy uczestnicy olimpiady z języka polskiego otrzymają dyplomy uznania, a najlepsi zostaną uhonorowani dyplomami laureata, wyróżnienia oraz nagrodami książkowymi. Ponadto szkolny koordynator olimpiady otrzyma stosowne zaświadczenie informujące o przeprowadzeniu ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej.
Ulotka informacyjna - język polski
ZAKRES TEMATYCZNY
Na każdym etapie edukacyjnym obowiązuje tzw. zasada kumulatywności wiedzy i umiejętności z poprzednich lat nauki zgodnie z podstawą programową. Oznacza to, że na wyższym etapie edukacyjnym obowiązują wymagania z etapów poprzednich. Dlatego nie powtarza się przy każdym teście w zakresach tematycznych zagadnień realizowanych w latach wcześniejszych.
Zakres wiedzy i umiejętności jest taki sam dla wszystkich klas.
- Czytanie różnych typów tekstów:
- literackich - słownictwo i problematyka adekwatne dla lektur obowiązujących w danej klasie
- popularnonaukowych dostosowanych do wieku i możliwości percepcyjnych ucznia
- informacyjnych
- użytkowych np.: podanie, ogłoszenie, notatka, instrukcja, przepis etc.
- Panowanie nad spójnością semantyczną tekstu.
- Rozumienie relacji między częściami tekstu np. kolejnymi akapitami.
- Posługiwanie się oficjalną i nieoficjalną odmianą polszczyzny.
- Wyszukiwanie w tekście informacji wyrażonych wprost i pośrednio.
- Określanie tematu, głównej myśli tekstu.
- Rozumienie znaczenia popularnych związków frazeologicznych.
- Stosowanie poprawności językowej.
- Znajomość podstawowych zasad interpunkcji.